woensdag 8 augustus 2007

Anticonceptiepil

Deze week weer het woord aan een apothekersassistente van de Service Apotheek..

Allereerst wil ik mij even voorstellen: mijn naam is Petra Verburg. Al bijna 20 jaar ben ik , met veel plezier, apothekersassistente . Naast mijn werk studeer ik in de avonduren voor farmaceutisch consulent.
Deze week wil ik graag wat vertellen over de verschillende vormen van anticonceptie. Er zijn verschillende manieren om zwangerschap te voorkomen. We noemen dit voorbehoedsmiddelen of anticonceptiemiddelen. Veel vormen van anticonceptie beschermen tegen zwangerschap met behulp van hormonen. De meest gebruikte anticonceptie methoden zijn:
· De pil
· De prikpil
· Het spiraaltje
· Het condoom
· Het pessarium
· Sterilisatie

Welke anticonceptiemethode het beste bij je past is heel persoonlijk. Dat kan afhangen van de fase in het leven; je begint er net mee, of je gebruikt het al meerdere jaren, of je hebt al kinderen. Ook kunnen principiële of religieuze overwegingen een rol spelen. Toch wordt ‘de pil’ als anticonceptie het meest gebruikt. De pil bevat de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron. Meestal neem je drie weken lang elke dag één pil. Dan volgt een pilvrije week waarin je menstrueert. Daarna begin je met een nieuwe strip pillen. Bij zorgvuldig gebruik is de kans op zwangerschap bijna uitgesloten. De eerste maanden kan je last hebben van hoofdpijn en gespannen borsten. De menstruatie worden meestal minder pijnlijk. Geen enkele methode van anticonceptie geeft 100% zekerheid tegen zwangerschap, wel zijn er steeds meer methoden die deze betrouwbaarheid benaderen, tot zelfs 99,9%. Het is erg belangrijk om de anticonceptie op tijd en op de juiste manier te gebruiken. In een volgende column vertel ik hoe je zelf je menstruatie kan verschuiven als je de pil gebruikt. Voor vragen over anticonceptie of andere geneesmiddelen ben je van harte welkom in onze Service Apotheek.

Petra Verburg

Geen opmerkingen: