woensdag 8 augustus 2007

Astma

Mag ik mij even aan u voorstellen? Mijn naam is Jacoline Veldman en ik ben nu al vijf jaar gediplomeerd apothekersassistente. Bij de Service Apotheek Rijnsburg ben ik werkzaam als apothekersassistente, maar ook als astma assistente. Ik begeleid dus mensen die geneesmiddelen tegen astma gebruiken.
Astma is een ontsteking van de luchtwegen. Bovendien zijn de luchtwegen niet eenmalig ontstoken, maar is de ontsteking bijna altijd aanwezig. Daarom noemen wij deze ontsteking een chronische ontsteking. De benauwdheid die hiermee gepaard gaat, komt regelmatig en aanvalsgewijs voor. Mensen met astma hebben vaak moeite met ademhalen : zij worden kortademig, ademen piepend of moeten hoesten.
Mensen met astma kunnen erg gevoelig reageren op allerlei prikkels, zoals huidschilfers van huisdieren en stuifmeel van bomen, grassen en planten. Maar wist u dat ook gewoon sigarettenrook, kou, mist en lichamelijke inspanning een benauwdheidsaanval kunnen veroorzaken?
Helaas kunnen medicijnen astma niet volledig genezen. Wel kunnen met de juiste geneesmiddelen de klachten verminderen of zelfs langdurig verdwijnen. De belangrijkste medicijnen die bij de behandeling van astma gebruikt worden kun je onderverdelen in luchtwegverwijders en luchtwegbeschermers. Luchtwegverwijders zorgen ervoor dat iemand die moeite heeft met ademhalen meteen weer lucht krijgt. Luchtwegbeschermers zorgen op iets langere termijn dat de luchtwegen minder gevoelig worden voor de benauwdheidsaanvallen.
Inhaleren van de medicijnen tegen astma lijkt eenvoudig, toch gaat het inhaleren lang niet altijd goed. Hierover vertel ik u de volgende keer wat meer over.
In uw Service Apotheek krijgt u gratis een astma begeleidingsprogramma aangeboden.
Deze begeleiding bestaat o.a. uit spreekuren en begeleiding bij uw geneesmiddelgebruik. Daarnaast ontvangt u 3 tot 4 keer per jaar een nieuwsbrief met de laatste ontwikkelingen op het gebied van astma. Wij doen graag ons best om ervoor te zorgen dat u weer opgelucht adem kunt halen. Tot de volgende week!
Jacoline Veldman

Geen opmerkingen: